همه ی ما گاهی هوس خوردن خوراکی یا غذایی رامی کنیم واین مسأله کاملا طبیعی است.اما اگردائما هوس ماده ی غذایی خاصی رامی کنید،فقط درفکرخوردن آن و رفع هوس تان نباشیدچون احتمالا بدن تان سعی داردازطریق این هوس ها نکته ای درموردسلامتی تان رابه شمابفهماند.




همه ی ما گاهی هوس خوردن خوراکی یا غذایی را می کنیم و این مسأله کاملا طبیعی است. اما اگر دائما هوس ماده ی غذایی خاصی را می کنید، فقط در فکر خوردن آن و رفع هوس تان نباشید چون احتمالا بدن تان سعی دارد از طریق این هوس ها نکته ای در مورد سلامتی تان را به شما بفهماند. در ادامه می خواهیم ببینیم هر یک از هوس های غذایی ما چه نکاتی را درمورد سلامتی ما آشکار می کنند.

۱- یخ
بعضی افراد علاقه ی زیادی به جویدن یخ دارند. اگر همیشه هوس جویدن یخ می کنید، این مسأله احتمالا از نشانه های کم خونی است. یخ خواری نوعی هرزه خواری محسوب می شود که با کمبود آهن در بدن مرتبط است. هرزه خواری نوعی اختلال غذایی است که در اثر آن شخص تمایل به خوردن چیزهایی پیدا می کند که ارزش غذایی ندارند، مثل مو، چسب، گرد و خاک و غیره. به گفته ی محققان جویدن یخ احتمالا موقتاً گردش خون به سمت مغز را افزایش می دهد و مشکل ناشی از کمبود آهن را برطرف می کند.

۲- کاکائو
اگر دائما هوس خوردن کاکائو می کنید احتمالا افسرده هستید و سعی دارید با خوردن یک چیز شیرین خود درمانی کنید. چند ده گرم شکلات تلخ سطح سروتونین و دوپامین را در بدن بالا می برد که به مواد شیمیایی شادی آور معروف هستند. به علاوه، شکلات حاوی منیزیم و تئوبرومین است؛ دو ترکیبی که سطح هورمون های استرس در بدن را پایین می آورد و به آرام گرفتن عضلات کمک می کند.

۳- شیرینی
اگر تمام روز میل به خوردن انواع و اقسام شیرینی جات دارید، احتمالا به خواب بیشتری نیاز دارید. تحقیقات نشان داده حتی اندک کاهشی در خواب شبانه منجر به مصرف چند صد کالری بیشتر به واسطه ی خوردن شیرینی جات می شود. محققان می گویند مردم از مواد قندی به عنوان روشی سریع برای رفع خستگی خود استفاده می کنند. اما این راه حل اثر کوتاه مدتی دارد و مواد قندی در دراز مدت حتی باعث بیشتر شدن خستگی می شوند.

۴- پنیر
پنیر حاوی ماده ای به نام تریپتوفان است که روحیه را تقویت می کند و خاصیت آرامش بخشی دارد. بنابراین اگر هوس غذایی تان با خوردن پیتزا یا هر غذای پنیر دار دیگری برطرف می شود، احتمالا به تنها چیزی که نیاز دارید کمی آرامش و حال خوش است. اگر در خوردن افراط نکنید، این کار می تواند روش خوبی برای رفع اضطراب و تقویت روحیه باشد. اما اگر دائما هوس پنیر می کنید، احتمالا این مسأله نشان دهنده ی مشکلات شناختی شما در خصوص تمرکز و حافظه است. پژوهشگران در تحقیقی متوجه شدند کسانی که از احتلال کم توجهی-بیش فعالی رنج می بردند، احتمال هوس پنیر در آن ها دو برابر بیشتر از دیگران بود.

۵- نوشابه
اگر همیشه هوس خوردن نوشابه می کنید و تصور می کنید که شیرینی مزه ی آن را دوست دارید، باید بدانید که احتمالا چیزی که به دنبالش هستید کافئین موجود در نوشابه است. هر قوطی نوشابه حاوی ۳۰ میلی گرم کافئین است که برای بیدار نگه داشتن شما کافی است. یک دلیل کمتر رایج میل به نوشابه، کمبود کلسیم است. فسفریک اسید موجود در نوشیدنی های کربناته می تواند کلسیم و منیزیم استخوان ها را بیرون بکشد و شما را درگیر چرخه ی معیوب تخلیه ی کلسیم و منیزیم و هوس نوشابه می کند.

۶- چیپس
هوس دائمی خوردن چیپس و سیب زمینی سرخ کرده احتمالا یکی از نشانه های کمبود چربی های سالم در بدن است. بدن ما اسیدهای چرب را در خود تولید نمی کند، بنابراین برای برآورده شدن نیاز روزانه ی خود به این اسیدها باید آن ها را از طریق مصرف مواد غذایی ای مثل ماهی سالمون و دیگر ماهی های چرب دریافت کنیم. همچنین این هوس های غذایی ممکن است نشان دهنده ی آن باشد که در مجموع به چربی های سالم بیشتری نیاز دارید و باید مغزهای خوراکی و روغن زیتون بیشتری مصرف کنید.

۷- آب
اگر گاهی شدیداً احساس تشنگی می کنید، احتمالا آب بدن تان کم شده، اما اگر همیشه به دنبال آب هستید، این مسأله می تواند نشانه ی مشکل جدی تری مثل دیابت باشد. تشنگی و ادرار مفرط از نشانه های اولیه ی نامناسب بودن سطح انسولین در بدن است. با انباشته شدن قندهای اضافی در خون، کلیه ها دائما فعالیت می کنند تا خون را از این قندها پاکسازی کنند. وقتی کلیه ها از پس استخراج این قندهای اضافی برنمی آیند، بدن سعی می کند آن ها را از طریق ادرار دفع کند، به همین دلیل دائماً تشنه می شوید.

۸- خوراکی های شور
میل به نمک از نشانه های کمبود یک ماده ی معدنی در بدن است. به ویژه تحقیقات نشان داده است زنانی که بیشتر از بقیه هوس خوردن خوراکی های شور می کردند، کلسیم، منیزیم و زینک در بدن آن ها در کمترین میزان بود. به علاوه، میل سیری ناپذیر به نمک می تواند از نشانه های بیماری آدیسون (کم کاری غده ی فوق کلیه در تولید هورمون) یا سندروم بارتر (گروهی از بیماری های نادر که کلیه را تحت تأثیر قرار می دهد) باشد، به ویژه اگر این هوس ها با نشانه هایی مثل خستگی، کاهش وزن و تغییر رنگ پوست همراه باشد.

۹- مواد غذایی تند و فلفلی
خوردن غذاهای تند، روشی سریع برای پایین آوردن دمای بدن است و احتمالا به همین دلیل است که مردم کشورهای گرم دنیا علاقه ی زیادی به خوردن غذاهای تند و فلفلی دارند. در واقع غذاهای تند موقتا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند، در نتیجه تعریق بدن بیشتر شده و به کاهش دمای بدن کمک می شود. اگر میل تان به غذاهای تند به دلیل بالا رفتن دمای بدن نیست، احتمالا به دنبال آن هستید تا با درد ناشی از خوردن غذاهای فلفلی، آدرنالین خون تان را بالا ببرید. طبق تحقیقات، میل همیشگی بعضی افراد به غذاهای تند احتمالا به دلیل اعتیاد آن ها به اینگونه غذاها است.

۱۰- خوراکی های شور و شیرین
بدن برای آنکه بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد به هر دو ماده ی سدیم و گلوکز نیاز دارد، یعنی دو ماده ی مغذی ای که با انجام ورزش به سرعت در بدن کاهش پیدا می کنند، به ویژه اگر زیاد عرق کرده باشید. بنابراین اگر هوس خوردن خوراکی های شور و شیرین می کنید، احتمالا بدن تان سعی دارد به شما بفهماند که باید احیا و ذخایرش دوباره پر شود. به همین دلیل است که اغلب نوشیدنی های ورزشی حاوی قند و نمک هستند.

۱۱- هوس همه چیز!
اگر همیشه هوس خوردن هر نوع خوراکی ای را می کنید، این مسأله نه به خاطر گرسنگی بلکه احتمالا به دلیل کم شدن آب بدن تان است. در حقیقت تشنگی آخرین نشانه ای است که بدن با کم شدن آب خود بروز می دهد. ما اغلب برداشت اشتباهی از نشانه های بدن خود داریم. بار دیگری که هوس خوردن غذایی را کردید، اول یک لیوان پر آب بخورید. احتمالا از نتیجه ی کار شگفت زده خواهید شد.