نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: آیا میوه ها و سبزیجات نسبت به گذشته مواد مغذي كمتري دارند؟

  1. #1

    آخرین بازدید
    شنبه ۱۱ دی ۹۵ [ ۱۸:۲۸]
    تاریخ عضویت
    ۹۰-۱۲-۲۵
    نوشته ها
    298
    امتیاز
    5,210
    سطح
    1
    Points: 5,210, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 26.0%
    سپاس ها
    647
    سپاس شده 1,424 در 279 پست

    پیش فرض آیا میوه ها و سبزیجات نسبت به گذشته مواد مغذي كمتري دارند؟





    اگر بگوييم ميوه ها و سبزي هايي كه امروزه می خوریم مواد مغذي خيلي كمي دارند و مي توانيم از خوردن آنها صرف نظر كنيم حرفي به گزاف گفته ايم. به ويژه اگر بخواهيم مواد مغذي آنها را با بعضي از غذاهاي ناسالمي كه احتمالاً هر روز مصرف مي كنيم مقايسه كنيم. اما اين حرف درست است كه ميوه ها و سبزيجاتي كه در دهه هاي گذشته عمل مي آمدند،
    از لحاظ دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی تر از بيشتر ارقامي بودند كه امروزه مصرف مي كنيم. اين نتيجه مطالعه مهمي است كه در اين زمينه انجام شده و براساس آن مقصر اصلی در روند كم شدن مواد مغذي ميوه ها و سبزي ها، تهي شدن خاك است. به عبارتي با به كارگيري روش هاي زراعتي جديد، خاك بيش از پيش از مواد مغذي اي كه غذاي ما در آن رشد مي كند محروم مي شود. متأسفانه، نسل هاي اخير هويج ها كه سريع رشد مي كنند و در مقابل آفت ها مقاوم شده اند واقعاً كمتر از گذشته مفيدند.
    محققان بخش شيمي و بيوشيمي دانشگاه تگزاس كه اين مطالعه مهم را انجام داده اند اطلاعات مربوط به مواد مغذي بخش كشاورزي، در سال های 1329 و 1378 شمسي را بررسي كرده اند. پژوهش آنها درباره 43 نوع سبزي و ميوه انجام شده است. اين تحقيق کاهشي را در ميزان پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، ریبوفلاوین (ویتامین b2) و ویتامین سی موجود در سبزيجات و ميوه ها ظرف بیش از نیم قرن گذشته نشان مي دهد.
    دونالد ديويس مي نويسد تلاش برای پرورش گونه های جدیدي كه بازده بيشتري دارند، در برابر آفات مقاومند و سازگاری آب و هوايي دارند باعث شده محصولات بزرگ تر شوند و سريع تر رشد كنند. اما توانایی آنها برای تولید و یا جذب مواد مغذی خاك با سرعت رشد آنها همگام نشده. احتمالاً كاهش هايي در ميزان مواد مغذی دیگر مثل منيزيوم، روی، ویتامین b6 و e هم به وجود آمده. اما اين مواد در سال 1329 مورد مطالعه قرار نگرفته اند. در نتيجه تحقیقات بیشتري مورد نیاز است تا بفهميم چقدر از ميزان این ویتامین ها و مواد معدنی كليدي در گياهان و سبزيجات كم شده است.
    انجمن مصرف کنندگان محصولات ارگانیک آمريكا نيز به چندین مطالعه دیگر با یافته های مشابه اشاره مي كند. در يكي از اين مطالعات، تجزیه و تحلیل داده هاي مربوط به مواد مغذي موجود در ميوه ها و سبزيجات بين سال هاي 1354 و 1376 شمسي نشان داد که در 12 سبزی تازه سطح متوسط کلسیم 27 درصد،آهن 37 درصد، ويتامين آ 21 درصد و سطح ویتامین سی 30 درصد كاهش يافته است. مطالعه مشابهي كه در بريتانيا درباره سطح مواد مغذي مابين سال هاي 1309 تا 1359 شمسي انجام گرفته نيز حاكي از اين است که در 20 نوع سبزی، به طور متوسط ميزان کلسیم 19 درصد؛ آهن 22 درصد و پتاسیم 14 درصد کاهش یافته است. مطالعه دیگری هم نشان داد هر فردي بايد روزي هشت پرتقال بخورد تا همان ميزان ویتامین آ را كه پدربزرگ و مادربزرگ های ما می توانستند از یک پرتقال به دست آورند را كسب كند.
    محققان مي گويند کلید توليد ميوه ها و سبزيجات سالم تر و بهتر تولید خاک سالم تر است. كشت هاي متناوب در بین فصول رشد به زمین فرصت بازسازي خود را مي دهد. همچنین استفاده از آفت کش ها و کودهاي آلي كه براي عمل آوري بهتر محصول مورد استفاده قرار مي گيرد براي خاك بهتر است. کسانی که مي خواهند ميوه ها و سبزيجاتي با بيشترين مواد مغذي را مصرف كنند بايد آنها را از کشاورزاني كه از آفت كش ها و كودهاي آلي استفاده مي كنند، خریداری کنند.
    دیویس هشدار می دهد فقط به خاطر این که میوه ها و سبزیجات به آن سالمي كه ما تصور مي كنيم نيستند نبايد از خوردن آنها اجتناب كنيم. چراكه سبزیجات و ميوه ها سرشار از مواد مغذی و فیتوکمیکال هاي مفيد و بهترين منبع آن هستند. فتوكميكال ها ترکیبات شیمیایی طبیعی اي هستند كه در گیاهان یافت مي شوند.


    منبع:020

  2. 6 کاربر از پست مفید guppy سپاس کرده اند .

    berkeh (چهارشنبه ۲۰ آبان ۹۴),best (یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴),ghost (دوشنبه ۱۸ آبان ۹۴),عباس ترابیان (جمعه ۱۵ آبان ۹۴),shabnam (چهارشنبه ۲۰ آبان ۹۴),shark (جمعه ۱۵ آبان ۹۴)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •