نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: شخصيتهاي سينماي ايران

  1. #1

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۰۵ آبان ۹۳ [ ۱۳:۳۷]
    تاریخ عضویت
    ۹۷-۰۲-۰۶
    محل سکونت
    تهران
    سن
    44
    نوشته ها
    566
    امتیاز
    35,006
    سطح
    1
    Points: 35,006, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    سپاس ها
    4,590
    سپاس شده 5,827 در 589 پست

    پیش فرض شخصيتهاي سينماي ايران

    در اين بخش روايتي از برترين شخصيت هاي سينماي ايران ارائه خواهد شد

  2. 3 کاربر از پست مفید alireza kamali سپاس کرده اند .

    Mehdi Nasehi (سه شنبه ۳۰ مهر ۸۷),MIRMOHAMADI (سه شنبه ۳۰ مهر ۸۷),عباس ترابیان (سه شنبه ۳۰ مهر ۸۷)

  3. #2
    ztb
    ztb آنلاین نیست.

    آخرین بازدید
    یکشنبه ۲۰ دی ۹۴ [ ۱۴:۰۹]
    تاریخ عضویت
    ۹۰-۰۷-۱۶
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    1,039
    امتیاز
    13,215
    سطح
    1
    Points: 13,215, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 51.0%
    سپاس ها
    6,490
    سپاس شده 6,599 در 1,044 پست

    پیش فرض پاسخ : شخصيتهاي سينماي ايران

    براي تولد بهرام بيضايي/ قامتي استوار در عالم هنر


    پنجم دي ماه نود، بهرام بيضايي هفتاد و سه ساله شد . با قامتي استوار درعالم هنر، بسان سروي تنومند در بياباني بي آب و علف. با بار غمي به درازاي عمر پربارش، با کوله باري از حسرت‌ها و آمال و آرزوهايي که در دلش از نامراديهاي روزگار به يادگار گذاشته است، کتاب‌هايي که با مشقت و زحمت نگاشته شد و هيچگاه منتشر نشد، فيلم‌هايي که فضاي ساخته شدن و خودنمايي بر پرده نقره اي را پيدا نکرد و نمايش‌هايي که تا به امروز نتوانستند صحنه تئاتر را متبرک به قلم تواناي او کنند.
    خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه فرهنگ و هنر ـ هفتاد و سه سالگي براي کسي که 53 سال از آنرا وقف هنر کرده است، قطعا عمر کمي است،چرا که اين همه تجربه و تبلور هنر ناب در 53 سال غير قابل تصور و دور از دسترس است. اما بيضايي به آساني زمان را مغلوب هنر خود کرد و ناملايمات و نامراديهاي روزگار را يکي پس از ديگري درنورديد.

    کسي که با مرگ يزدگرد تئاتر را به نيکوترين شکل با قالب سينما در آميخت، با باشو غريبه کوچک کامل‌ترين پرتره مادر ( مام وطن) را به تصوير کشيد، با مسافران نگاهي نو به مقوله مرگ و ايمان انداخت، با وقتي همه خوابيم آن نيم‌رخ زشت سينماي ايران را به شکلي طنرگونه نشان‌مان داد، کسي که فيلم‌نامه روز واقعه اش هنوز که هنوز است باورپذيرترين و ملموس‌ترين تصوير را از واقعه سترگ کربلا به دست مي‌دهد ، کسي که نمايش‌نامه‌ هايش هر کدام شاهنامه‌اي ديگر است، کسي که با شب هزار و يکم، روحيه ايران‌دوستي‌اش را با قلم سحرانگيزش متبلور کرده است. کسي که زن و نجابت و آسيب پذيري سرشتي‌اش و ظلم‌هايي که بر او رفته را همچون دغدغه‌اي هميشگي به همراه دارد ، کسي که با مجلس ضربت زدن، بدون طرد و نفي مقوله ي ايمان و باور آن را به نقد خود در مي‌آميزد. سبک خاصش در سينما و ميزانسن‌هاي بديع و منحصر به فرد تئاتري‌اش در اين عرصه جاودانه و يکه است، درست مثل خودش. قلمش و نگاهش بي شک مدهوش کننده است و شايد ديگر مانند او ديده نشود.

    بي شک اگر بهرام بيضايي نبود، هنرمندان و هنردوستان، خيلي از باورها و داشته هايشان را کم رنگ تر از آنچه بايد باشد، داشتند و چه بسا حتي آنها را نيز فراموش کرده بودند. چنانچه کتاب پژوهشي "نمايش در ايران" که سال 41 توسط او نوشته شده هنوز تنها منبع موجود پژوهشي در زمينه تئاتر در ايران است.

    اما بيضايي يکه و تنها در اين سال‌ها بر تلاش خود براي ايجاد تئاتر ملي ايستادگي کرد و سرسختانه در برابر ناملايمات قد علم کرد تا تئاتر ملي ايران زنده بماند. او در تمام سال‌هاي فعاليت خود، بيش از هر نمايشنامه‌نويسي دغدغه نمايش ايراني را در ذهن خود پرورانده است و مدام در پي آن بوده تا آنچه اجرا مي‌شود به دل مردم راه يابد.


    در جستجوي پاسخ اين پرسش که چگونه بهرام بيضايي؛ بهرام بيضايي شد و جايگاهي غير قابل انکار در فرهنگ و هنر ايران يافت، تنها مي توان به آثار او رجوع کرد که خود بازتاب زندگي او نيز مي باشد و در عين حال جستجوي بي دريغش در احوال مردماني که قهرمان نيستند، اما در شرايطي خاص مي توانند قهرمانانه کار و زندگي کنند و در شرايطي ديگر مي توانند قهرماناني بسازند و بجاي خود به ميدان نبرد بفرستند. شهيد بسازند، بدون اينکه خود حاضر به پرداختن بهايي براي تغيير شرايط خويش شوند.

    و بدينسان است که بهرام بيضايي، فرزند يک خانواده ي اهل ادب و فرهنگ که از کودکي کم حرف و خجالتي است، عشق بزرگ خود را در سالن سينما و تئاتر باز مي يابد. جايي که در تاريکي سالن، بدون آنکه ديده شود، فرصت ديدن مي يابد. فيلم ديدن، کتاب خواندن و جستجو در متون ادبي و تاريخي براي او محملي مي شود براي جستجوي پاسخ پرسشهاي بي شماري که در ذهنش شکل گرفته است.

    بهرام بيضايي در سال 1317 در تهران به دنيا آمد. خانواده‌اش اهل کاشان و آن‌گونه که خود بيضايي نوشته در کار تعزيه بودند. در سال‌هاي آخر دبيرستان دو نمايشنامه با زبان تاريخي نوشت .او تحصيلات دانشگاهيش را در رشته ادبيات ناتمام گذاشت و در سال 1338 به استخدام اداره کل ثبت اسناد و املاک دماوند درآمد. در سال 1341 به اداره هنرهاي دراماتيک که بعدها به اداره برنامه‌هاي تئاتر تغيير نام داد منتقل شد.در اين سال پژوهش‌هاي نمايش در ايران را در مجله موسيقي چاپ کرد.در سال 1344 با منيراعظم رامين فر ازدواج کرد که حاصل اين ازدواج سه فرزند به نام‌هاي نيلوفر متولد 1345، ارژنگ متولد 1346 (فوت شده در صد روزگي) و نگار متولد 1351 مي‌باشد.

    او يکي از پايه گذارا و اعضاي اصلي کانون نويسندگان ايران در سال 1347 بود که درسال 1357 از آن کانون کناره گيري کرد. در سال 1348 به عنوان استاد مدعو با دانشگاه تهران همکاري کرد. در سال 1352 از اداره برنامه‌هاي تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استاديار تمام وقت نمايش دانشکده هنرهاي زيبا و مديريت رشته هنرهاي نمايشي انتقال يافت. در سال 1360 پس از بيست سال کار دولتي از دانشگاه تهران اخراج شد.

    در سالهاي 1364 تا 1366 خانواده‌اش از ايران مهاجرت کردند. در سال 1365 پدرش استاد نعمت الله(ذکايي) بيضايي مرحوم شد. او در سال 1371 با مژده شمسايي ازدواج کرد. فرزند آخرش نياسان در سال 1374 متولد شد.در سال 1375 به دعوت پارلمان بين‌المللي نويسندگان در استراسبورگ اقامت نمود.در سال 1376 به ايران بازگشت و کار روي نمايش بانو آئويي نوشته ميشيما يوکيو را پس از هجده سال دوري از صحنه آغاز کرد.مادرش نيره موافق در سال 1380 وفات يافت.

    فعاليت سينمايي را با فيلم‌برداري يک فيلم هشت ميليمتري چهار دقيقه‌اي سياه و سفيد در سال 1341 آغاز کرد. پس از ساخت فيلم کوتاه «عموسبيلو» در سال 1349، اولين فيلم بلندش رگبار را در سال 1350 ساخت. چريکه تارا و مرگ يزدگرد فيلمهايي که او در سالهاي 1357 و 1360 ساخت تاکنون در محاق توقيف مي‌باشند. او در سالهاي پيش و پس از انقلاب براي ساختن فيلم‌هاي خود با مشکلات و سنگ اندازي‌هاي بسياري روبرو بوده‌است.

    او تا کنون 9 فيلم بلند و 4 فيلم کوتاه ساخته‌است و آخرين فيلمي که از او پس از چند سال به نمايش عمومي درآمد « وقتي همه خوابيم» (1387) بود که در بهار 88 روي پرده رفت.

    بهرام بيضايي يکي از معدود هنرمندان ايراني است که هم در صحنه تئاتر کارنامه‌اي درخشان دارد و هم در سينما. در عين حال او هميشه به پژوهش در زمينه تئاتر هم علاقه داشته و در سالهاي دهه 1340 کتابهايي را درباره تئاتر در چين، ژاپن و ايران منتشر کرده که هنوز هم منبع درسي دانشجويان تئاتر محسوب مي‌شود.

    بهرام بيضايي نوشتن نقد، تحقيق و مطالب پراکنده درباره تئاتر و سينما در نشريات علم و زندگي، هنر و سينما، گاهنامه آرش، مجله موسيقي، کيهان ماه، ماهنامه ستاره سينما، کتاب چراغ و... را در سال 1338 آغاز کرد. او از سال 1340 به صورت جدي به نوشتن نمايشنامه پرداخت و در سال 1345 اولين نمايش خود را کارگرداني کرد.

    او به همراه اکبر رادي و غلامحسين ساعدي پايه گذاران موج نوي نمايش نامه نويسي ايران هستند. اجراهاي صحنه‌اي او اغلب از تئاترهاي پر مخاطب بوده‌اند. بيضايي در سال 1358 نمايش مرگ يزدگرد را روي صحنه برد. او بعد از هجده سال محروم شدن از صحنه در 1376 دو نمايشنامه «کارنامه بنداربيدخش» نوشته خودش و «بانو آئويي» را به طور هم‌زمان در سالن چهارسو و سالن قشقايي واقع در تئاتر شهر به روي صحنه برد.

    «شب هزارو يکم» را نيز در سال 1382 در سالن چهارسو اجرا کرد. در تابستان سال 1384 نمايش «مجلس شبيه در ذکر مصايب استاد نويد ماکان و همسرش مهندس رخشيد فرزين» را که نمايشنامه آن با نيم‌نگاهي به قتل‌هاي زنجيره‌اي نوشته شده بود، در سالن اصلي تئاتر شهر به روي صحنه برد که باز هم با استقبال گرم تماشاگران روبرو شد اما پس از مدتي کوتاه و پس از 24 اجرا به دليلي نامعلوم اجراي آن متوقف شد.

    در سالهايي که بيضايي از صحنه به دور ماند و مجال فيلمسازي را نداشت، به نوشتن نمايشنامه و فيلمنامه و پژوهش مشغول بود که برخي از آنان توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده‌اند.

    کد:
    http://www.chn.ir/news



    اگر در هوا پری مگسی باشی ، اگر بر روی آب روی خسی باشی ، دلی بدست آر تا کسی باشی

  4. 3 کاربر از پست مفید ztb سپاس کرده اند .

    m_shabzendeh (جمعه ۲۳ دی ۹۰),new life (جمعه ۲۳ دی ۹۰),عباس ترابیان (جمعه ۲۳ دی ۹۰)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •